Тема : Історична карта
3. Про що можна дізнатися з історичних карт
1)
Як позначають на карті місце битви?
Мета: пояснити, чому історію називають наукою у
просторі і часі; познайомити учнів із історичною картою, як джерелом знань;
охарактеризувати види історичних карт і пояснити , що означають умовні
позначки.
Поняття: історична карта, легенда про карту
На уроці навчитеся :
застосовувати поняття "історична карта"; отримаєте навички роботи з історичною картою; знаходити на карті територію України та її столицю.
! Уважно прочитайте текст. Запишіть визначення понять у зошити. Виконайте завдання до уроку та для закріплення матеріалу.
Дайте відповіді на запитання:
? 1. Що
таке хронологія?
2. Чому виникла необхідність створити календар?
4. У 1240 р.
монголо – татари напали на Київ. Скільки часу минуло від нападу монголо – татар до нашого часу?
План:
1.
Чому
історію називають наукою у просторі і часі.
2.
Як з`явилися карти
і для чого вони потрібні.
3. Про що можна дізнатися з історичних карт
Сьогодні ми з
вами ознайомимось із таким поняттям, як історична карта.
?
Як на вашу думку, навіщо нам у житті карта?
?
За яких обставин ми звертаємось до карти?
Знання
історичної карти дає можливість бачити за умовними позначками живу історичну
дійсність, взаємозв'язки між людьми. От і ми з вами спробуємо долучитись до цих
знань.
1. Чому історію
називають наукою у просторі і часі.
Ми з вами говорили про те,
як для історика важливо знати, коли відбувалась певна подія, але вивчаючи
історію, ми не тільки говоримо про те ,коли відбувалася , а й часто називаємо
місце, де відбулися окремі події.
Вивчаючи навколишній світ,
ми виділяємо окремі об’єкти - гори, ліси, річки, моря, клімат.
Зв’язок життя людини з навколишнім світом можна простежити
і в назвах сіл, міст чи окремих регіонів України. Як правило назви відображають
знання людей про окремі географічні об’єкти. Наприклад, місто Київ отримало свою назву від імені
свого засновника князя Кия, Дністер походив від скіфського «дуи істрос» - «бистра ріка», Дніпро –
який скіфи називали Данапріс, пов’язують із давньою індо – іранською назвою
«дана апара» - «водяна глибочінь».
2. Як з'явилися карти і для чого вони потрібні.
➤Цікаво, а ви знаєте, що означає слово «карта»та звідки воно походить ?
Німецькою мовою це слово означає «зразок» або
«оригінал», грецькою — «папірус для письма». Сьогодні карта — це посібник для
вивчення історії, географії та інших наук.
Для того, щоб зберегти свої
знання про навколишній світ, люди почали схематично зображувати географічні
об’єкти на папері. Так з’явилися карти.
Карта — зменшене узагальнене зображення поверхні Землі
чи її частин на папері. Збірку карт називають атласом.
Спочатку користуватися ними було
важко, але поступово люди навчилися точніше відтворювати місцевість, а також
навіть створили систему умовних позначок, які відображають реальний простір на
карті. Існує навіть спеціальна наука – картографія
– наука про карти, про методи їх
створення і використання.
?
Якими бувають карти?
?
Які знання ми можемо отримати з карт?
➤Розгляньте стародавню — XIV ст. (1) і сучасну фізичну
(2) карти Європи. Що в них спільного, а що - відмінного ?
Усі карти
поділяються на політичні,географічні, історичні,економічні, синоптичні тощо.
На уроках історії ми найчастіше будемо працювати саме з історичною картою.
3. Про що можна дізнатися з історичних карт
Працюючи з картою, ви повинні уміти
використовувати зміст нескладної історичної карти або карти-схеми в розповіді
про події, їхні причини і наслідки. Для того, щоб прочитати карту і змусити її
«заговорити», необхідно запам'ятати порядок роботи з нею.
Пам'ятка «Як працювати з
історичною картою»
1. Прочитайте назву необхідної карти.
2. Карта починається з так званої легенди - таблички, яка містить умовні позначки. Познайомтеся з кожним умовним знаком легенди,прочитайте його . 3. Знайдіть на карті умовні позначки, зазначені в легенді, докладніше зупиніться на тих, які вам необхідні при вивченні конкретного питання.
1. Прочитайте назву необхідної карти.
2. Карта починається з так званої легенди - таблички, яка містить умовні позначки. Познайомтеся з кожним умовним знаком легенди,прочитайте його . 3. Знайдіть на карті умовні позначки, зазначені в легенді, докладніше зупиніться на тих, які вам необхідні при вивченні конкретного питання.
4. Показуючи на карті місто, селище,
обов'язково назвіть його місцезнаходження
5. Недостатньо показувати кордони держави ( або територію розселення народів), їх потрібно описувати. Треба називати річки, моря, гори, які служили природним кордоном.
6. Перед роботою з настінною картою добре вивчіть таку саму карту в
атласі, підручнику або посібнику. Знайдіть усю інформацію, яка вас
цікавить.
?
На що нам потрібно звернути увагу, працюючи з історичною
картою?
?
Як правильно показувати об’єкти , позначені на карті?
?
Яку інформацію ми можемо отримати з даної карти?
?
Чому картографи замість написання інформації вирішили використовувати умовні позначки?
Робота з
історичною картою:
Користуючись картою
«Розселення слов’янських племен», випишіть назви давньослов`янських
племен, які населяли територію сучасної України.
Запитання та завдання для закріплення матеріалу:
? Які види історичних карт ви знаєте?
? Що означає колір на історичній карті?
? Як позначають міста, столиці, річки, рух військ?
? Що таке легенда історичної карти?
1.Скориставшись поданими картами,
дайте відповіді на запитання.
1)
Як позначаються народи, що проживали на визначеній території на історичній
карті?
2)
Визначте народи, що проживали на території українських земель у скіфський
період (VII – III ст.. до н.е.).
2)
Біля яких міст відбулися битви позначені на карті?
1) Як позначають на карті пересування військ?
2) У яких напрямках рухались війська позначені на карті?
Домашнє завдання:
1. Опрацювати § 10 с.61-69
2. Розпитайте дорослих, які
місця України, пов’язані з історичними подіями,
вони відвідували протягом свого життя. Позначте назви цих місць та подій на контурній карті (України).
Література: Власов В.С. Історія України(Вступ в історію) - Київ, Генеза, 2013р.
Література: Власов В.С. Історія України(Вступ в історію) - Київ, Генеза, 2013р.
Немає коментарів:
Дописати коментар