урок 1 Історія як наука

Тема уроку: Історія як наука. Українські вчені – історики 
Мета:розкрити зміст поняття «історія», «історичні джерела»; охарактеризувати процес становлення перетворення історії на науку і розкрити роль істориків у дослідження минулого нашої країни і світу.
Поняття: "Історія", "історичні джерела"
Персоналії: М. Грушевський
 На уроці навчитеся:
після цього уроку ви зможете правильно застосовувати поняття "Історія"; пояснювати, хто такі історики та як вони дізнаються про минуле.
! Уважно прочитайте текст. Запишіть визначення понять у зошити. Виконайте завдання до уроку та  для закріплення матеріалу.
План:
1.     Історія як наука.
2.     Історичні джерела.
3.     Хто такі історики.
Сьогодні ви розпочинаєте вивчення нового для вас предмета, який називається «історія», але слово, я сподіваюся, ви чули у своєму житті не раз. Давайте спробуємо назвати свої асоціації, коли чуємо слово «історія».


Слово «історія» може вживатися в різних значеннях. З’ясуємо, у якому значенні вжито слово «історія» у таких реченнях:
а) історія про капітана Гранта багата на пригоди;
б) терниста історія нашого народу;
в) «Знаєш, друже, зі мною сталась дивовижна історія»;
г) історія досліджує, яким було життя людей у минулому.

 ? Скажіть, у якому варіанті слово «історія» пов'язано з новим  предметом, який ви починаєте вивчати?

1.     Історія як наука
  Історія  -  наука, яка вивчає  минуле людства. 
Слово «історія» з грецької означає «дослідження», «повідомлення», «оповідь про події». Історію називають вчителькою життя.

?        Як ви гадаєте, з якої події починається вивчення історії? (поява перших людей)
?        Чому саме поява перших людей стала початком нової науки?
 подивіться на  схему

                                                           Історія
                                     ↙          ↘                ↘


Пов'язана з людьми       Вивчає минуле    Вивчає діяльність                                                                                                  людей
 2. Історичні джерела
?   Що допомагає вченим історикам досліджувати минулі події? 
Усі ці речі в історії називаються історичними джерелами.

 Історичні джерела -   будь-які засоби інформації, які безпосередньо відображають історичний процес і дають можливість вивчати минуле людського суспільства. 
Подивіться на малюнок. Які бувають історичні джерела?

🔺Виконайте завдання.   Визначте види історичних джерел.
   Історія відповідає на запитання: Де? Коли? Як жили? Що робили люди? Людство не може жити без пам’яті. І вона допомагає нам зрозуміти, звідки людина родом, чому так розуміє навколишній світ. 
  Згодом люди почали записувати відомості про події. Значна частина цих записів до нас дійшла у вигляді літописів, мемуарів, листів. Поступово писемні відомості про минуле нагромаджувались, збільшувались і систематизувалисьі так виникла окрема галузь знань – історична наука.
  Інша частина історичних джерел – це речі, які залишили після себе люди. Досліджують ці речі археологи, а наука, яка їх вивчає називається археологія.
  Сьогодні історія вивчає різні події та періоди минулого, вивчає минуле окремих сіл, міст, країн і людства в цілому та життя визначних людей. Крім того історія вивчає і розвиток культури, різних галузей науки. 
3. Хто такі історики
Людей, які вивчають минуле називають істориками. 
Геродот
"Батьком історії" вважають Геродота, який подорожуючи країнами стародавнього світу, записував побачене і розповіді учасників різних подій. Свої розповіді він назвав «історіями». Усі його записи були складені у 9 книг і містять  опис історії держав стародавнього світу – Греції, Єгипту, Вавилонії і ін. 


М. Грушевський
"Батьком" української історії справедливо вважають Михайла Грушевського  — видатний український учений-історик, державний діяч. Він був автором понад 2 тисяч праць, серед яких десятитомна «Історія України–Русі»



Подивіться відео про М.Грушевського. 
Чому М.Грушевського вважають "батьком" української історії?


Запитання та завдання для закріплення матеріалу:
1. Розгляньте малюнок та дайте відповіді на запитання.
1. Що ви бачите на малюнку?
2. Як ви думаєте, що автор малюнку хотів ним сказати? 
2.Визначте види  історичних джерел.
А)
Б)
В)
Д)

Г)



3. Визначте  портрети відомих вам істориків.
 А)

 В)


пройдіть тестування


Домашнє завдання
1. Опрацювати §1 С.9-15
2. Вивчити терміни та поняття
Література: Власов В.С. Історія України(Вступ в історію) - Київ, Генеза, 2013р. 

Немає коментарів:

Дописати коментар