урок 2 Історія і час

Тема уроку: Історія і час 
Мета: сформувати початкові знання про історичний час, історичний простір та одиниці його вимірювання; ознайомити  у загальному вигляді з поняттями хронологія, дата, лінія часу, легенда карти; розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість;
Поняття: хронологія, дата, лінія часу, хронологічна послідовність, літочислення, століття, тисячоліття, календар
 На уроці навчитеся:
застосовувати поняття "хронологія" та її значення для істориків; навчитеся креслити лінію часу та позначати на ній дати, співвідносити рік зі століттям; застосовувати правила рішення хронологічних задач.
! Уважно прочитайте текст. Запишіть визначення понять у зошити. Виконайте завдання до уроку та для закріплення матеріалу.
Дайте відповіді на питання:
1. Що означає слово «історія»? Поясніть на прикладах.
2. Що вивчає історична наука?
3. Кого з відомих істориків України ви можете назвати? Що ви про них знаєте?
4. Для чого історія потрібна кожній людини зокрема і людству в цілому?
Завершіть речення 
«Історія як предмет вивчає…»
«Істориками називають..»

«Я вважаю, що професія історика важлива тому, що…»

План:
1.     Чому історію називають наукою у часі.
2.    Як люди вимірювали час.
3.     Що таке календарі і які вони бувають.
Відгадайте загадки 
?        Ніг не маю, а ходжу, рота не маю, а скажу, коли обідати, коли спати, коли роботу починати. 
?        Не старіє, не вмирає, а все нищить, забирає. 
Як ви вже зрозуміли сьогодні ми на уроці проаналізуємо  як пов`язані історія і час.  
1. Чому історію називають наукою у часі
Вивчаючи минуле, історики раз у раз змушені відповідати на запитання: коли сталася та чи та подія? Визначити точний час певної події, тобто її дату, допомагає хронологія  - наука, що вивчає способи обчислення часу. Кожна з історичних подій має свою дату – рік, місяць, число. Щоб краще розуміти минуле люди запам’ятовували або  записували події в хронологічній послідовностіпослідовність подій за роком.  Наприклад, коли розпочалася якась подія і коли вона закінчилася, що відбувалося напередодні цієї події і що по завершенню .
  Дата вашого народження  -  це історичний факт, який належить до минулого. Будь-який історичний факт від­бувся в певному місці або у просторі. Дата вашого народження — це початок вашої історії. День, місяць і рік вашого народження — це час, а місце вашого народження — це простір. Історія містить роз­повіді істориків про дії людей, як вони жили і діяли в певному часі й просторі.
   Історичний час рухається лише вперед: від минуло до майбутнього, його не можна повернути назад. Французький історик Марк Блок писав,  що історія є «наукою про людей у часі» 
?        ? Як ви розумієте цей вислів?
2. Як люди вимірювали час.
Подивіться на малюнок.
?    ?   Якими одиницями ми вимірюємо час? 
??   Як ви гадаєте, як у давнину люди вимірювали час? По чому вони орієнтувалися? ( по сонячному світлові)
  Час у давнину вимірювався не так, як тепер. Найдавнішими одиницями виміру часу є доба (день і ніч разом), тиждень, місяць, рік. Люди почали їх застосовувати, спостерігаючи за явищами природи, рухом Сонця, Місяця, зірок. 

  Час від першого року до теперішніх днів називають нашою ерою. Кожні сто років називають століттям, або віком. Тисяча років - це тисячоліття. Щоб уявити плин часу, намалюймо пряму лінію. На ній позначатимемо один за одним різні роки. Праворуч розташуємо рік, у якому ми живемо, ліворуч - попередні роки або століття.
  Оскільки  хронологія —  наука  про  час,  то  основою її є конкретні дати. Датаце точний час певної події. 
          Великі  проміжки  часу  лічать століттями — 100 років, тисячоліттями — 1000 років. Наша ера бере свій початок від дати народження Ісуса Христа. Отже, зараз 2017 рік від Різдва Христового, 2017 років нашої ери. Час до народження Ісуса Христа – це період до нашої ери .

          Упорядкувати події і відобразити їх послідовність допоможе лінія часу.  Це пряма лінія, поділена по­перечними рисками на відрізки, які відповідають певній кількості років.
1➤   Накресліть у зошитах лінію часу.
2     Позначте на ній  рік свого народження.
3    Позначте рік , коли ви пішли до 1 класу, до 5 класу,
4  Підрахуйте, скільки років пройшло від  вашого народження до початку навчання у школі, до переходу до 5 класу?
   🔺 Позначте події на лінії часу.

 Як визна­чаються століття за роками. Подивіться на таблицю.

IX ст.

X ст.

XI ст.

XV ст.

XX ст.

XXI ст
801— 900 pp.
901 — 1000 pp.
1001 — 1100 pp.
1401 — 1500 pp.
1901 — 2000 pp.
2001— 2100 pp.
 Якщо в чотирицифровому числі після перших двох цифр стоять два нулі, то перші дві цифри відповідають століттю: 1200 рік — 12 століття, 1300 рік — 13 століття. Але якщо замість нулів буде будь-яка інша цифра, то це дата наступного століт­тя. Наприклад, 1201 рік — 13 століття, 1340 рік — 14 століття. Так само визначається століття за датою з трьох цифр: 800 рік — 8 століт­тя, а 801 рік — 9 століття 
Традиційно склалося так, що століття і тисячоліття в історії позначають римськими числами, про які ви вже чули на уроках математики, але оскільки користуєтеся ними не щодня, то ось вам табличка-пам'ятка, яка допоможе не «загубитися» в часі.


 Поступово знання людей накопичувались їм необхідно було встановити порядок літочислення.
Літочислення відлік історичного часу від певного історичного моменту.           
           У літописах часто можна зустріти такі дивні дати, як, наприклад, 6748 рік, а у творах про Римську імперію - 786 рік. Це можна пояснити тим, що у різних народів були різні системи літочислення.
На уроках історії ви навчитеся вирішувати хронологічні задачі.


 Хронологічна задача.  У 988 році нашої ери відбулося хрещення Русі Володимиром Великим.  Підрахуйте, скільки років пройшло від  хрещення Русі до вашого народження?
? Поміркуйте, чим хронологічні задачі відрізняються від задач, які ви розв’язуєте на уроках математики.
3.Що таке календарі та які вони бувають
Календар-це певна система рахунку тривалих проміжків часу з  підрозділами їх на окремі більш короткі періоди (роки,місяці,тижні,дні).
Давньослов'янский календар
   Саме ж слово «календар» походить від латинського слова «calendarium»-боргова книга. У Стародавньому Римі боржники платили належні з них відсотки першого числа кожного місяця, яке оголошувалося глашатаями, і називалося «календи» від латинського слова «caleo» - проголошувати. 

Зародження календаря можна з повним правом віднести до найдавніших завоювань людства, тобто до таких же категоріям, як писемність і рахунок.           Етнографічні джерела підтвердили, що у різних народів з'являлися різноманітні календарі, але однакові форми діяльності приводили до створення подібних календарів.
  Місячний календар - заснований на тривалості місячного місяця (29,53059 діб), що визначається періодом зміни місячних фаз. Місячний календар один із найстаріших календарів. 
Давньоєгипетський календар
           У Давньому Єгипті за три тисячоліття до н.е. існував сонячний календар. Давньоєгипетський сонячний календар містив 360 днів і мав 12 місяців. У кожному місяці було по 30 днів. 
  Зараз ми користуємось  григоріа́нським календарем.  Він запроваджений 4 жовтня 1582 року Папою Римським Григорієм XIII, і нині ухвалений у світі як міжнародний стандарт.
          Календар ділить час на календарні роки тривалістю 365 або 366 днів. Роки тривалістю 365 днів називають звичайними, а роки тривалістю 366 днів — високосними.
          Середня тривалість року в григоріанському календарі становить 365 днів 5 годин 49 хвилин і 12 секунд.
Запитання та завдання для закріплення матеріалу:
1.Укажіть наступні числові значення арабськими цифрами:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21.

3.Розв’яжіть історичні задачі.
1) 944 р. князь Ігор уклав союз з Візантією. Скільки років минуло з того часу?
2) 1648 року відбулась битва під Корсунем. Скільки років минуло з того часу?
Пройдіть тестування
Домашнє завдання
1. Опрацювати §2 С.15-22

2. Вивчити терміни та поняття
Література: Власов В.С. Історія України(Вступ в історію) - Київ, Генеза, 2013р. 

Немає коментарів:

Дописати коментар